Ofte stilte spørsmål

Vi får inn mange henvendelser hver dag som lurer på det samme. Derfor har vi opprettet en side hvor du får raskt svar på akkurat disse spørsmålene.

Frakt og leveranse

Hvor er pakken min

Ordrene sorteres avhengig av lagerstatus på produktet du har bestilt, det kan ta inntil 1 virkedag fra ordren registreres til den blir behandlet. 

Lagerførte varer har en leveringstid på ca. 1-3 virkedager

De sendes normalt samme virkedag hvis du bestiller før klokken 09.00. Leveringstid kan variere noe avhengig av leveringsadresse. Forsinkelser hos Bring og PostNord kan oppstå ved uforutsette ytre hendelser og stor pågang. Bestilling etter klokken 09.00 sendes dagen etter. 

 

Hvordan sjekke oppdatert sendingsdato på forhåndsordre

Dersom du har forhåndsbestilt en vare kan du sjekke oppdatert estimert sendingsdato ved å klikke inn på ordren din i ordreoversikten. Fra varen sendes fra vårt lager, tar det normalt 1-3 virkedager før produktet ankommer ønsket leveringssted. Ved eventuelle forsinkelser, vil datoen på denne siden oppdatere seg. 

NB! Det kan ta opptil 4 timer etter bestilling før denne datoen blir synlig på ordresiden. Estimert sendingsdato det øyeblikket du bestilte, ser du med rød tekst på ordrebekreftelsen sendt til deg på mail. Dersom du har handlet en lagerført vare, vil det ikke være noe rød tekst på ordrelinjen i ordrebekreftelsen, og produktet sendes fra vårt lager innen en virkedag. For å se hvor pakken din befinner seg, kan du følge med på sporingsnummeret du mottar på mail. Sjekk søppelpost om du ikke finner mailen i innboksen.

 Ved ytterligere spørsmål, kontakt kundeservice.

Hvordan spore pakken min?

Vi benytter oss av Bring og PostNord som fraktselskap. Når pakken din er pakket og klar til sending, vil du motta en mail med sporingslink i løpet av én virkedag. Sporingen for tilbehør reservedeler som sendes som brevpost, oppdaterer seg ikke like hyppig. 

Jeg har ikke mottatt sporing, hva gjør jeg?

  1. Sjekk status på din ordre og se om produktet er sendt. 
  2. Sjekk søppelposten, det er mulig at mailen med sporing kan ha havnet her. 
  3. Sjekk om mailadressen registrert på ordren din er feil. Hvis dette er tilfelle og status på ordre er "Sendt", er pakken din sendt og mest sannsynligvis på god vei til deg. Du vil motta en hentemelding på sms når den ankommer valgt hentested (nærmeste postkontor eller hjemmeadresse).
  4. Dersom det er registrert feil mail og/eller telefonnummer, ta kontakt med kundeservice. 
  5. Dersom riktig mail og/eller telefonnummer er registrert, men du fortsatt ikke har mottatt sporingsnummer, kan vi bistå med å finne dette. Ta kontakt med kundeservice.

Jeg fikk ikke alt jeg bestilte

Dersom du kun har fått deler av pakken din kan dette komme av to årsaker.

  1. Deler av din leveranse er ikke på lager. Dette finner du enkelt ut ved å søke opp produktet på hjemmesiden vår og se om produktet er på lager. Dersom det ikke er på lager skal det stå forventing leveringsklar under "legg til handlevogn". Resten av din bestilling blir sendt da.
  2. Hvis produktet er på lageret kan det ha vært en pakkefeil, informer din kundebehandler om dette så vil vi ettersende produktet.

Vennligst kontakt oss dersom det mangler varer fra din pakke og din ordre ikke er splittet, så vil vi hjelpe deg videre. 

Hva skjer hvis jeg ikke henter pakken på postkontoret?

Hvis du ønsker å hente pakken, men ikke har mulighet innen den opprinnelige hentedatoen, kan du ta kontakt med postkontoret for å utvide tiden den ligger der. 

Hvis du ikke henter pakken innen hentedatoen vil pakken sendes tilbake til oss, når den registreres i butikk blir du belastet for frakten. Om du fortsatt ønsker pakken, kan du bestille ny frakt på den via kundeservice

Hvilke fraktalternativer har jeg?

Vi tilbyr følgende fraktalternativer

Pick-up Point

"Hentes i butikk - Hokksund'' - Hent bestillingen kostnadsfritt i butikk. Se åpningstidene her

Posten - pakke til hentested

Du kan spore sendingen din gjennom sporingslinken du har fått på mail. Du vil også få en sms-hentemelding til ditt registrerte mobilnummer eller hentelapp i postkassen så snart din ordre er klar til uthenting på nærmeste postkontor. Ved problemer når du Posten på 22 03 00 00.

Postnord - pakke til hentested

Du kan spore sendingen din gjennom sporingslinken du har fått på mail. Du vil også få en sms-hentemelding til ditt registrerte mobilnummer eller hentelapp i postkassen så snart din order er klar til uthenting på nærmeste postkontor. Ved problemer når du Postnord på 987 09 300.

Posten - pakke levert hjem

Du kan spore sendingen din gjennom sporingslinken du har fått på mail. Her får du også informasjon om tidspunkt for hjemlevering. Ved problemer knyttet til hjemlevering kan du avtale tid med Posten. Du kontakter Posten på 22 03 00 00.

Pakke i postkassen

De aller minste sendingene vil bli sendt som brevpost. Det er ikke alltid sporing på disse, men de vil bli sendt hjem til din postkasse. 

For de største produktene 

De tyngste varene tillates ikke å sendes med leveringsalternativene ovenfor, disse må derfor sendes med tjenesten "Stykkgods". I kassen kan du derfor velge fraktalternativet "Posten - Leveres hjem på døren" eller "Postnord - Leveres hjem på døren". Pakken blir levert hjem til deg i det tidsrommet du avtaler med Posten/Postnord når de kontakter deg. Dette er i utgangspunktet en dyrere tjeneste, men vi tar den ekstra kostnaden slik at du som kunde fortsatt får gratis frakt.

Jeg har bestilt frakt, men ønsker å hente i butikk. Er det mulig?

Nei, ettersom bestillingene pakkes fortløpende. Unntak er for forhåndsordre, og hvis du er i butikk og bestillingen din ikke er mottatt og aktivert hos lageret enda. Dersom du ønsker å endre leveringsmetode på din forhåndsbestilling, vennligst send oss en henvendelse i god tid før varen kommer på lager. Du kan også henvende deg i vår live-chat på nettsiden for rask tilbakemelding. Chatboblen finner du nederst til venstre. Vi anbefaler deg å gjøre dette om du ønsker å foreta endringer i en ordre som ikke er sendt.

Jeg har forhåndsbestilt, hvor sjekker jeg leveringstid?

Ved bestilling av en forhåndsordre vil forventet leveringstid stå rett under kjøpsknappen på produktsiden. Denne datoen forteller når varen estimeres å ankomme vårt hovedlager i Hokksund. Det er altså denne datoen som er gjeldende for produktet i det øyeblikket du legger inn en forhåndsbestilling. Fra produktet sendes fra oss tar det ca. 1-3 virkedager før produktet leveres til deg iht. valgt fraktmetode. Du kan selv sjekke den oppdaterte sendingsdatoen på din forhåndsordre ved å følge veiledningen nedenfor. 

Hvis det skulle oppstå forsinkelser på mer enn 3 virkedager, blir leveringsdatoen oppdatert og du vil bli kontaktet av oss. Det er ved bestilling ikke mulig å få et produkt før datoen på produktsiden, ettersom det ikke vil være noen produkter tilgjengelig på lager. 

Hvordan sjekke oppdatert sendingsdato på forhåndsordre

Dersom du har forhåndsbestilt en vare kan du sjekke oppdatert estimert sendingsdato ved å klikke inn på ordren din i ordreoversikten. Fra varen sendes fra vårt lager, tar det normalt 1-3 virkedager før produktet ankommer ønsket leveringssted. Ved eventuelle forsinkelser, vil datoen på denne siden oppdatere seg. 

NB! Det kan ta opptil 4 timer etter bestilling før denne datoen blir synlig på ordresiden. Estimert sendingsdato det øyeblikket du bestilte, ser du med rød tekst på ordrebekreftelsen sendt til deg på mail. Dersom du har handlet en lagerført vare, vil det ikke være noe rød tekst på ordrelinjen i ordrebekreftelsen, og produktet sendes fra vårt lager innen én virkedag. 

Kjøpsbetingelser

Prismatch

Vi benytter oss av prismach for å alltid gjøre våre kunder fornøyde! Les mer om hva prismatch innebærer ved å trykke på denne linken.

 

60 dagers returrett

Sikkerhet & personvern

Sikkerhet og personvern er noe vi i E-Wheels setter høyt, les mer om hva vi gjør i forhold til sikkerhet og personvern ved å trykke på denne linken.

 

Retur og refundering

Jeg ønsker å endre min ordre. Er det mulig?

Etter en bestilling er gjennomført vil det i de fleste tilfeller ikke være mulig å endre ordren, da vi pakker og sender varene fortløpende for å sørge for rask levering. Om du har mottatt en sendingsbekreftelse med sporingsnummer kan vi ikke lenger gjøre endringer i ordren. Hvis du ønsker å angre kjøpet eller bytte til en annen vare, er du nødt til å benytte deg av angreretten og returnere produktet til oss når du mottar det. Deretter kan du legge inn ny bestilling på ønsket vare.

Hvordan benytte angreretten?

Kjøper må selv bære kostnadene ved å returnere varene dersom angreretten brukes. Varen skal returneres i originalemballasjen. For å sende pakken i retur kan du henvende deg til oss på e-post, så vil vi sende deg en returlapp. Merk at kunde dekker frakt ved bruk av angreretten. Alternativt kan pakken leveres fysisk i retur hos E-Wheels Hokksund eller E-Wheels Bergen.

Kjøper kan undersøke produktet før han/hun angrer på kjøpet. Varen må likevel kunne leveres tilbake til selgeren i tilnærmet samme stand og mengde som den var i da kjøperen mottok den. Selgeren kan kreve at forbrukeren erstatter verdireduksjon som følge av kjøperens håndtering av varene som ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon. Les mer om angreretten og kjøpsbetingelser på våre hjemmesider.

Slik gjør du:

  1. Kontakt vår kundeservice dersom du vil bruke angreretten. Vi har mulighet til å stoppe bestillingen frem til ordren er aktivert og pakket av lageret.
  2. Dersom varen allerede er sendt ut kan du bruke angrerettskjemaet som du fikk i ordrebekreftelsen. Du finner angrerettskjemaet her også.
  3. Send deretter produktet til:

E-wheels Norge AS
Betongveien 12, Hokksund
3302 Hokksund

Hvor lang tid tar det før jeg får pengene tilbake fra retur?

Dersom du har benyttet deg av angreretten og har sendt produktet tilbake til oss, vil vår returavdeling behandle returen fortløpende etter den ankommer lageret. 

Fra returen er behandlet vil det ta omtrent 4-7 virkedager før pengene er på konto. Dette avhenger av hvilken betalingsmetode du selv har valgt ved bestilling.

Informasjon om angrerett

Når kan jeg benytte angreretten?

Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettslovens bestemmelser. Angrerett innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger om angreretten, og angrerettsskjema er mottatt. Angreretten kan kun benyttes på varer bestilt over nett, ikke i butikk.

 

Utsettelse av angreretten

Mottar kjøperen angreskjema og de nødvendige opplysningene på et senere tidspunkt enn ved levering av varen, begynner angrefristen å løpe fra den dagen kjøperen mottar angrerettsskjema og opplysningene. Har kjøperen ikke mottatt tilstrekkelig informasjon eller angrerettsskjema, vil angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter at varen er mottatt. Dersom kjøperen ikke har fått informasjon om angrerett i det hele tatt, vil fristen være 1 år.

 

Utførelse ved bruk av angreretten

Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig (angrerettsskjema, e-post, telefaks eller brev), og den må inneholde opplysninger om hvordan kjøperen vil returnere varen til selgeren.

Kjøperen skal uten unødig opphold, og senest 14 dager fra melding etter angreretten ble gitt, sende varene tilbake, eller overlevere dem til selgeren dersom selgeren ikke har tilbudt seg å hente varene.

Dersom kjøperen uttrykkelig har valgt en annen type levering enn standardleveringen som selgeren tilbød, skal selgeren likevel ikke betale tilleggskostnadene dette medførte.

 

Betaling og tilbakebetaling ved bruk av angreretten

Tilbakebetaling skal skje uten unødig opphold, og senest 14 dager fra da selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Med mindre noe annet uttrykkelig er avtalt med kjøperen, skal tilbakebetalingen skje ved bruk av samme betalingsmiddel som kjøperen benyttet. Kjøperen skal ikke betale noen form for gebyr som følge av tilbakebetalingen.

Selgeren kan holde tilbakebetalingen tilbake til varene er mottatt, eller til kjøperen har lagt frem dokumentasjon på at varene er sendt tilbake. Dette gjelder ikke når selgeren har tilbudt seg å hente varene.

Kjøperen må bære kostnadene ved å returnere varene dersom angreretten brukes.

 

Fratrekk ved bruk av angreretten

Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må likevel kunne leveres tilbake til selgeren i tilnærmet samme stand og mengde som den var i da kjøperen mottok den. Selgeren kan kreve at forbrukeren erstatter verdireduksjon som følge av kjøperens håndtering av varene som ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon.

 

Kjøperen bør sende varen tilbake til selgeren i originalemballasjen hvis dette er mulig. Kjøperen kan ikke angre på kjøp av varer som forringes raskt, varer som av hensyn til helsevern eller hygiene ikke er egnet for retur, eller på lyd- og bildeopptak (herunder CDer, DVDer) eller datamaskinprogrammer hvor forseglingen er brutt.

NB! Enkelte av våre varer åpner opp for spesialtilpasninger. Dette innebærer i flere tilfeller tilpasning av motor. Dette er å regne som en tjeneste, og faller dermed ikke under ordinær angrerett. Delsummen som er betalt for en slik tjeneste vil bli trukket av ved tilbakebetaling av kjøpssummen

Salgsveiledning

Hvilke betalingsalternativer har jeg?

Ved bestilling i nettbutikken kan du betale via: 

  • Klarna (Her har du flere muligheter. Betal først etter pakken er mottatt, del opp kjøpet eller få først, betal senere, les mer her.)
  • Vipps
  • Visa
  • Mastercard 

Jeg får ikke betalt med forhåndsbetaling/delbetaling

Dette er et problem som oppstår på plattformen til Klarna. Vi får ikke tatt kontakt med Klarna på vegne av deg som kunde, da det innebærer opplysninger om kundens personlige informasjon. Om du ønsker delbetaling kan vi ikke bestille dette  på vegne av kunde.

Ta derfor kontakt med Klarna, så hjelper de deg i løpet av 1-2 virkedager. Link til Klarna sin kundeservice finner du her.

Hvor finner jeg fakturaen fra klarna?

Fakturaen blir sendt på mail fra Klarna, men kan også åpnes via Klarna sin app.

Når mottar jeg fakturaen?

Du mottar fakturaen når vi aktiverer din bestilling. Bestillingen aktiveres når vi har pakket produktet ditt eller sendt hentemelding (avhengig av fraktalternativet på bestillingen din).

Kan jeg forskyve forfallsdato på fakturaen?

Ja, hvis produktet ditt har blitt forsinket kan du selv enkelt utsette faktura hos Klarna. Dette gjør du inne i Klarna-appen, eller ved å kontakte Klarna kundeservice. Vi hjelper deg også med å forskyve forfallsdato på fakturaen.

Ved øvrige omstendigheter kan vi ikke flytte forfallsdato.

Send oss en henvendelse dersom dette er aktuelt! 

Hvilken el-sykkel skal jeg velge?

Vi har laget en kjøpsguide til deg som er usikker på hvilken el-sykkel som passer ditt behov best. Her finner du oversikt over våre bestselgere, deres egenskaper og forklaring på hva de ulike egenskapene gir deg. Her får du også en grafisk oversikt slik at du kan sammenligne el-syklene. Slik velger du riktig el-sykkel

 

Hvilken el-sparkesykkel skal jeg velge?

Vi har laget en kjøpsguide til deg som er usikker på hvilken el-sparkesykkel som passer ditt behov best. Her finner du oversikt over våre bestselgere, deres egenskaper og forklaring hva de ulike egenskapene gir deg. Her får du også en grafisk oversikt slik at du kan sammenligne el-sparkesyklene. Slik velger du riktig el-sparkesykkel.

 

Hvilke testvinnere har vi: el-sykkel?

Vi har flere testvinnere! Vi har derfor skrevet en artikkel som går nærmere inn på hvordan testene har blitt utført og hvilke av våre modeller som har gått av med serien. Les om våre testvinnere!

 

Jeg skal kjøpe sparkesykkel til et barn, hvilken modell kan jeg velge?

Dersom barnet har en høyde mellom 125-150 cm, så vil E-Wheels E2S JUNIOR absolutt være en god modell. Vi minner om at det er 12 årsgrense på å benytte el-sparkesykkel.

Denne modellen har rikelig med kraft for å dekke behovene til barn og unge.

Modellen har en sikkerhetsfunksjon som hindrer sparkesykkelen i å kjøre dersom man kommer borti akselatoren. Sparkesykkelen må sparkes i gang for at den skal begynne å kjøre. Dette kalles "Non zero start", og er praktisk når barnet for eksempel står ved et gangfelt.

E2S JUNIOR vil altså gi deg en 100% lovlig sparkesykkel til ditt barn, til en rimelig penge!

Hvilke modeller har mulighet for tilkobling til app?

Våre modeller som har en tilhørende app er følgende:

Navn på app - Kingsong:

Navn på app - E-Wheels/Minirobot

Kan jeg fjerne fartssperren selv dersom jeg ønsker det?

Nei, dette er ikke mulig. For at sparkesykkelen skal være lovlig skal ikke brukeren kunne endre sperren til en hastighet over 20 km/t.

Les mer om dette på Statens Vegvesen sin nettside.

Kan jeg få fjernet fartssperren dersom jeg sender sparkesykkelen til deres verksted?

Nei, vi tilbyr ikke fjerning av fartssperre. 

Hva er reglene for små elektriske fremkomstmidler?

Det stilles spesielle krav for at elsparkesykler, enhjulinger og lignende skal kunne brukes lovlig i Norge.

For lovlig ferdsel vil kjøretøyets egenskaper være innenfor lovverket som omhandler "Små elektriske kjøretøy". Dette innebærer en maksimal hastighet på 20km/t + 10%, der hastighetssperren settes av produsenten. Sete er heller ikke tillat på elektriske sparkesykler, samt maksimal lengde skal ikke overstige 120cm.

Krav nevnt her er ikke en fullstendig liste, for alle tekniske krav kan du lese mer her.

Blir sykkelen levert ferdig montert?

El-syklene kommer 90% ferdig montert i eske. Bring og Postnord frakter ikke ferdig monterte varer uten eske. Det er kun enkel montering av styret, pedaler og forhjul som gjenstår, samt enkel girjustering.

Du finner monteringsvideoer for det gjenstående her

Spørsmål om vinterlagring av min el-sykkel

Vinterlagring er viktig for å sørge for at el-sykkelen får en lang levetid. Les mer om vinterlagring her. 

Spørsmål om vinterlagring av min el-sparkesykkel

Vinterlagring er viktig for å sørge for at el-sparkesykkelen får en lang levetid.  Les mer om vinterlagring her. 

Service og reklamasjon

Hvordan sende produktet til verkstedet?

Ta kontakt og avtal med verkstedet på forhånd. Vi sender fraktetikett som kan brukes ved innsending til verkstedet. Dersom det er en feil ved produktet som dekkes av reklamasjonsretten, dekker vi fraktkostnaden. Skulle det riktignok ikke dekkes av reklamasjon blir du nødt til å selv dekke utgiftene for frakt. Send en henvendelse til service-teamet.

Esken/produktet ble skadet under frakt

Dessverre har det seg slik at eskene i enkelte tilfeller kan bli skadet under frakt hos fraktselskapene. Dette er alltid leit, og vi håper at alle varene var i pakken og at de ikke ble skadet under transporten.

Dersom det mangler varer fra din pakke, eller det var skade på varene, må du sende oss en henvendelse. Legg ved bilder av skaden(e), så vil vi hjelpe deg videre her.

Når blir produktet mitt reparert?

Det tar som regel 2-3 uker fra verkstedet mottar produktet til det er ferdig reparert avhengig av hvor stor pågang det er. I høysesong er ventetiden på 4-6 uker.

Verkstedet har et køsystem, hvor det er datoen produktet ankommer verkstedet servicetiden blir regnet ut fra. Hvis produktet skal sendes tilbake blir den pakket samme dag den er reparert og fakten tar ca. 1-4 virkedager.

Hvordan vet jeg at servicen er ferdig?

Har du levert produktet inn til oss i butikk, vil du motta en hentemelding på sms / e-post fra en av våre serviceteknikere. Ta gjerne med servicearket du mottok ved innlevering så vil utleveringen gå raskere.

Har du sendt produktet til oss vil du motta en e-post med informasjon fra servicetekniker, samt et sporingsnummer når produktet er ferdig reparert og på vei tilbake til deg. 

Hvordan betaler jeg for servicen?

Har du levert produktet inn til oss i butikk, betaler du når du henter produktet. 

Har du sendt produktet til oss vil du motta en mail med instruksjon for betaling når diagnosen er satt. 

Dersom produktet ditt repareres som følge av en reklamasjonssak, er det naturligvis kostnadsfritt. 

Feil/skader på min el-sykkel

Vi har opprettet grundige forklaringer på hvordan du kan fikse el-sykkelen din selv, som igjen kan spare deg for en del tid. Her får du hjelp med alt fra punkteringer, stramme bremser og bytte batteri mm. Gå videre til tekniske hjelp for el-sykkel under "kundeservice"

Feil/skader på min el-sparkesykkel

Vi har opprettet grundige forklaringer på hvordan du kan fikse sparkesykkelen din selv, som igjen kan spare deg for en del tid. Her får du hjelp med alt fra punkteringer, stramme bremser og bytte batteri mm. Gå videre til tekniske hjelp for el-sparkesykkel under "kundeservice"

Jeg finner ikke løsningen på problemet

Finner du ingen løsning på problemet ditt under teknisk hjelp?

Ta kontakt med vår kundeservice. 

Hva bør du inkludere?

  • Ordrenummer 
  • Modell + type produkt (el-sykkel, el-sparkesykkel, enhjuling, hoverboard etc..)
  • Hva er galt? Utdyp helst så mye som mulig. Hva, hvordan, hvor, når osv. 
  • Bilder og video som illustrerer problemet - et bilde sier mer enn 1000 ord! Dette tar ett minutt og kan spare deg for flere mailer frem og tilbake.

Hvordan vedlikeholde min el-sparkesykkel

Hvordan vedlikeholde min el-sykkel

Vi har skrevet en artikkel om hvordan du kan forlenge levetiden på din el-sykkel. Vi har også en egen for lader og batteri.

 

 

Dersom du ikke fant det du var ute etter:

Send oss en henvendelse