E7 og E8

Her finner du all teknisk informasjon om din el-sparkesykkel!

Brukermanual til E7 og E8

 

Feilkoder til til E7 og E8

Trykk på feilkoden for å se hvordan ikonet skal se ut på din sparkesykkel.

(utropstegn ikon) Bremsefeil

Skjermbilde.JPG

Se over om det kan være en ytre skade på bremsehendel. Er det store tegn til ytre skader vil problemet vanligvis løse seg med en ny bremsehendel, hvis det ikke er synlig skade anbefaler vi å ta kontakt med serviceavdelingen.

(koblingsfeil ikon) Motorfeil

Skjermbilde.JPG

Se over om det er noen ytre skader på motorkabel eller motor.  Sjekk over kabel mellom motor og hovedkort om det kan være brudd i kabel. Hvis alt ser bra ut bør motoren erstattes, kontakt serviceavdelingen.

Merker du motstand i framhjul eller bakhjul etter motorbytte, bør også hovedkort byttes.

(hendel ikon) Feil på gasshendel/display

Skjermbilde.JPG

Se over om det kan være en ytre skade på display/gasshendel. Er det en ytre skade bør display/gasshendel som er en komplett del byttes. Hvis du likevel opplever at denne feilkoden dukker opp og det ikke er noen ytre skader, sjekk over koblingen, deretter ta kontakt med serviceavdelingen.

(hovedkort ikon) Problem med hovedkort

Skjermbilde.JPG

Ofte når denne feilkoden kommer opp merker man at sparkesykkelen er tung å trille, dette kommer av motstand i framhjul eller bakhjul. Sjekk om det er motstand i et av hjulene. Ta kontakt med serviceavdelingen, informer de om du merker motstand i et av hjulene, så vil de hjelpe deg videre. 

Hvis du ikke får feilkoden som viser at det er problem med hovedkort, men merker motstand i et av hjulene må mest sannsynlig hovedkort byttes. 

 

Innstillinger til E7 og E8 

Innstillinger E7

Nedenfor er fabrikkinnstillinger for display på denne modellen oppgitt.

Merk at alle disse P-innstillingene er generelle innstillinger som brukes av skjermprodusenten, og at noen kanskje ikke fungerer når du endrer dem, som for eksempel P7 og P9.

P0= 10 (størrelse dekk, tommer)

P1 =43 (cutoff voltage)

P2 =18 (polpar)

P3 =1(ikke spesifisert)

P4 =0 (0= kmt, 1= mpt)

P5 =0 (0 = kickstart, 1 = uten kickstart)

P6 =0 (cruisekontroll 0 = av, 1 = på)

P7 =0 (Gasspådrag 0 = normal, 1= sterk)

P8 =100 (% effekt)

P9 =1 (mototrbrems 0 = ingen, 1=medium, 2= sterk)

 

Vi minner om at hvilken som helst skade forårsaket av feil innstillinger i display dekkes ikke av reklamasjon. 

Instillinger E8

P0 = 11 (størrelse dekk, tommer)
P1 = 52 (cutoff voltage)
P2 = 18 (polpar)
P3 = 1 (ikke spesifisert)
P4 = 0 0= kmt, 1= mpt)
P5 = 0 (0 = kickstart, 1 = uten kickstart)
P6 = 0 (cruisekontroll 0 = av, 1 = på) 
P7 = 0 (Gasspådrag 0 = normal, 1= sterk)
P8 = 100 (% effekt)
P9 = 1 (mototrbrems 0 = ingen, 1=medium, 2= sterk)

 

 

Instrukser og reparasjoner til E7 og E8

Under finner steg for steg forklaringer og videoer på hvordan du kan reparere el-sparkesykkelen din helt selv.

Bytte gass/display på E7 og E8

Steg 1. Koble fra ledningen.

Steg 2. Skru ut skruer som vist på bilde, pass på at du ikke mister mutterne som sitter på baksiden.

Steg 3: Monter ny gass/display på samme måte som du tok den av. Vær oppmerksom når du plugger displayet inn, pilene på pluggene skal peke rett mot hverandre. 

Justere bremser av E7 og E8

Steg 1: Sett justeringen på bremsehendelen helt inn.

image6ln4xi.png

Steg 2: Løsne bremsevaieren fra caliperen.

Steg 3: Se hvordan bremseklossene sitter på hver side av bremseskiven. Vi vil at klossen på innsiden skal være så nærme bremseskiven som mulig.

Steg 4: For å justere bremseklossen på innsiden må vi først ta av caliperen. Løsne skruene som som vist på bilde.

Steg 5: På baksiden av caliperen kan vi justere bremseklossen på innsiden. Her må man prøve seg frem. Skru klossen litt inn, monter så caliperen igjen. Kontroller avstand mellom klossen og bremseskiven. Det er greit om klossen subber litt på bremseskiven, men hjulet skal kunne spinne fritt.

Steg 6: Når bremseklossen på baksiden er riktig justert og caliperen er montert, kan vi feste bremsevaieren igjen. Bruk den ene hånden til å vippe armen fremover slik at bremsen strammes, fest vaieren slik at klossen på utsiden sitter så nærme bremseskiven som mulig.

Hvis dette er gjort riktig skal hjulet kunne spinne fritt. Det er normalt at bremsene subber litt etter de er justert, dette vil gå bort etter kort tid.

I noen tilfeller kan caliperen være litt skjevt montert, om dette er tilfellet så kan man rette den opp ved å løsne skruene som vist på bilde og montere den på ny.

Bytte bremsehendel på E7 og E8

Steg 1: Løsne bremsevaieren på den respektive kaliperen. (Bak for venstre hendel, Foran for høyre)

Steg 2: Løsne bremsevaieren fra bremsehendelen. Det er spor i justeringen på hendelen, gjør slik at disse liner opp. Press hendelen inn og ta ut vaieren. Koble fra ledningen på hendelen.

Steg 3: Ta av holken ved å dra den utover mens du vrir den rundt.

Steg 4. Løsne bremsehendelen ved å løsne skruen på undersiden. Hendelen kan nå tas av.

Steg 5: Følg stegene i motsatt rekkefølge når du monterer ny hendel. Ikke glem å feste bremsevaieren til caliper.

Justering av slark E7 og E8

Du vil trenge:

  • Unbrakonøkkel 4mm og 5mm (2 av hver)
  • pipenøkkel 10mm sekskant

Steg 1: Stram til alle bolter som vist på bilde ved å bruke en unbrakonøkkel på hver side.

imageobg9p.png

Steg 2: Den røde spaken er til for å stramme opp foldemekanismen når sparkesykkelen er i bruk. Denne kan bli løs over tid, noe som vil føre til slark. Denne kan strammes ved å skru inn mutteren som sitter direkte under. Stram litt og litt, test hvor stram den er underveis. Spaken skal ikke være så stram at den er vanskelig å vippe ned igjen.

NB! Det er ofte en god ide å smøre denne spaken, da den kan virke strammere enn den er.

Bytte batteri på E7 og E8

Steg 1: Løsne skruene som fester bunnplaten, det sitter 2 skruer under griptapen på fremsiden. Griptapen kan løftes opp ved hjelp av et knivblad el. Ta bunnplaten helt av.

imageryako.png

Steg 2: Plugg ut batteriet ved å løsne koblingene som vist på bilde.

imagerg3bs.png

Steg 3: Når nytt batteri installeres vil det i noen tilfeller smelle i det man kobler til. Dette skjer om hovedkortet har vært koblet ut en stund og er normalt. Det spiller ingen rolle hvilken plugg som brukes til hvilket hovedkort. Husk å koble til ladeporten også.


Steg 4: Monter ståplaten igjen, pass på at ingen kabler havner i klem.
OBS! Lithiumbatterier kan være farlige og må alltid behandles med respekt. Om du er usikker på noe er det best å la noen med erfaring gjøre jobben.

Lav rekkevidde, hva gjør jeg?

Rekkevidden på ditt produkt avhenger av en rekke forskjellige faktorer. For å kunne kjøre så langt som mulig er det viktig å passe på hvilken modus du kjører i det finnes 3 gir du kan kjøre i. Den laveste vil naturlig nok gi lengst rekkevidde. Sørg for at du har riktig lufttrykk i dekkene, dette vil også påvirke rekkevidden.


Rekkevidden avhenger også av terreng, vekt på fører, hastighet, temperatur osv. Vi minner om at rekkevidden som oppgis på produktene er den optimale rekkevidden. 

Testen gjennomført av produsenten er utført under optimale forhold med en fører på rundt 60 kg. Dersom man skal kunne klare å kjøre lik rekkevidde som er oppgitt på våre nettsider må alle disse faktorene stemme.

Send oss en henvendelse dersom dette ikke løste problemet! Vårt serviceteam vil da komme tilbake til deg.